Työpaikan kiltein vie kuulijan sydämen toimistodraamassa
Kantaesitettävä Tiimi-ooppera hulluttelee hallinnon strategiaseminaarien sanahelinällä.
Tammikuussa Metropolia Ammattikorkeakoulussa saa kantaesityksensä Joonas Pohjosen säveltämä uusi suomalainen yksinäytöksinen kamariooppera Tiimi. Pohjosen yhdessä Päivi Rahmelin kanssa käsikirjoittaman oopperan tapahtumat sijoittuvat ajankohtaisesti työelämään. Oopperan ohjaa Siljamari Heikinheimo, jonka kiitettyjä ohjauksia on nähty mm. Kuhmon Kamarimusiikissa ja Rauma Festivossa.
— Yleensä oopperaa ohjatessa säveltäjä ja libretisti ovat eläneet vuosisatoja sitten. Uuden oopperan parissa työskenneltäessä säveltäjän kanssa voi kommunikoida suoraan, mikä on paitsi kätevää myös kovin inspiroivaa, Heikinheimo kertoo. Heikinheimo pitää työelämän vuorovaikutustilanteita oivana oopperan aiheena, sillä ne sisältävät usein suuria tunteita. Tiimi-oopperan juoni vie kuulijat työpaikkojen kipupisteeseen, jossa uutta strategiaa aletaan jalkauttaa. Vinksahtaneiden ihmis- ja valtasuhteiden, ylimielisyyden ja välinpitämättömyyden keskellä pyristelevät arkkityyppiset henkilöhahmot niin huvittavat kuin itkettävätkin – kuten kunnon oopperassa kuuluukin. Osastopäällikkö Karjulan johtaessa väkeään kovin ottein tunteet saavat vallan yhdessä jos toisessakin alaisessa. Kiireisen aamun kierrokset kovenevat konsultti Huttulan koulutuksessa, kunnes rouva Ylipääjohtaja saapuu paikalle. Kuinka käy työelämän rattaisiin jääneelle päähenkilölle, Liisa Ahkeralle? Oopperan musiikki luo henkilöhahmojen ympärille jännitteisen ilmapiirin kommentoiden ja tukien libreton vauhdikasta tekstiä. Huolimatta dramaattisesta juonesta Pohjosen oopperamusiikki on raikasta ja mukaansatempaavaa ja saa voimaa toisteisuudesta ja rytmillisestä leikittelystä.
Metropolian Musiikin oopperatuotanto tarjoaa mahdollisuuden monipuoliseen työskentelyyn
Oopperan säveltäjä Joonas Pohjonen toimii Metropoliassa pianonsoiton ja säestyksen lehtorina, ja hänen työhönsä kuuluu lisäksi kamarimusiikin, musiikin historian ja sävellyksen opettamista.
— Säveltäminen on kulkenut minulla mukana koko ikäni. Se on oleellinen osa sekä muusikon että opettajan ammattia, Pohjonen luonnehtii. Pohjosen muusikon ura lähti lentoon Maj Lind -pianokilpailun voitosta vuonna 1997. Hän valmistui Sibelius-Akatemiasta pianonsoiton maisteriksi vuonna 2000, minkä jälkeen hän on toiminut monipuolisesti konsertoivana pianistina, pedagogina ja säveltäjänä.
— Olen kiitollinen, että työ Metropoliassa on tarjonnut mahdollisuuden yhdistää muusikkoutta, säveltämistä ja pedagogiikkaa. Tiimi-oopperan myötä olen saanut tehdä myös uusia aluevaltauksia, kuten kirjoittaa librettoa ja toimia kapellimestarina, Pohjonen iloitsee. Tiimi-ooppera sai alkusysäyksensä jo Metropolian uuden musiikille omistetun Soiva-talon rakennusvaiheessa, kun kävi ilmi, millainen klassiselle musiikille suunnitellusta Kammari-salista tulisi. Intiimi tila ja sen ominaisuudet ovat toisaalta ohjanneet luovaa prosessia ja toisaalta toimineet inspiraation lähteenä. Oopperan solistirooleissa kuullaan Metropolian musiikin tutkinto-ohjelman klassisen laulun pääaineopiskelijoita, jotka on valittu mukaan koelaulun kautta. Solisteja valmentaa yliopettaja Sirkku Wahlroos-Kaitila.
— Tiimin harjoituksissa on naurettu paljon, vaikka nykymusiikin opettelu on välillä työlästä ollutkin. On ollut harvinaista herkkua saada työstää teosta sen säveltäjän johdolla, mezzosopraano Saara Pääkkönen kuvailee oopperan harjoitusprosessia. Klassista laulua opiskeleva Pääkkönen esiintyy oopperassa päähenkilö Liisa Ahkeran roolin toisena tulkitsijana.
Libretto syntyi yhteistyönä
Oopperan librettoa on Joonas Pohjosen lisäksi ollut mukana kirjoittamassa Metropoliassa työskentelevä lehtori, suomalaisen tarinateatterin uranuurtaja ja vuorovaikutuskouluttaja Päivi Rahmel.
— Tämä oli huikean hauska ja yllättävä aluevaltaus. Joonaksen kanssa työskentely avasi minulle oopperan maailmaa ja tekstin laulettavuuden lainalaisuuksia, Rahmel kertoo. Henkilöhahmoja kokeiltiin ja niiden piirteitä terävöitettiin Rahmelin vetämässä työpajassa yhdessä Foxtrott-tarinateatterin kanssa. Pohjosen mukaan Rahmel toi librettoon mukaan paljon laajaa kokemustaan työelämästä.
— Hän on erinomainen fasilitoija ja löysi oikeat kysymykset aina kun tuntui, että en pääse eteenpäin. Myös monet laulajien suosikkirepliikeistä ovat Päivin kynästä, Pohjonen taustoittaa. Tarinassa on kyse erilaisista konflikteista paitsi yksilöiden välillä, myös yksilön ja kasvottoman organisaation välillä. Siksi ooppera tarjoaa samaistumispintaa ja pohdittavaa kaikille työelämässä oleville.
Lisätiedot
Tuottaja Pirjo Aittomäki, puh. 040 1954 107, pirjo.aittomaki@metropolia.fi
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Musiikin tutkinto-ohjelma
Tapahtumasivu, tekijöiden esittelyt ym.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/ajankohtaista/tapahtumat/tiimi-kamariooppera-tyoniloista
Esitystiedot
Ensi-ilta pe 19.1.2024 klo 19, muut esitykset la 20.1. klo 15, ti 23.1. klo 19 ja ke 24.1. klo 19 Kamarimusiikkisali Kammari, Soiva-rakennus, Muotoilijankatu 1 B, Helsinki
Liput 10-20 € ennakkoon Metropolian verkkokaupasta ja tuntia ennen esityksen alkua ovelta.