Virtuaalituotannon pilottiohjelma – Haku kevään toteutukseen nyt auki!

Vuoden 2025 alkupuolella Metropolia Ammattikorkeakoululla käynnistyy jälleen virtuaalituotannon (Virtual Production) pilottiohjelma liikkuvan grafiikan ammattilaisille. Kyseessä on jo toinen Digital Creative Industries and Beyond (DCIB) -hankkeen puitteissa toteutettu virtuaalituotantoteemainen pilottiohjelma, jossa keskitytään pääasiassa tietokoneella toteutettuihin virtuaalituotantoihin. (Tutustu vuoden 2024 pilottiohjelmasta kertovaan artikkeliin tästä.)

Virtuaalituotannon pilottiohjelma tarjoaa osallistujilleen monipuolisen ja perusteellisen kokemuksen, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö, dialogi ja alalla käytettyjen työkalujen hallinta. Ohjelman myötä osallistujat saavat käytännön kokemusta ja syvempää ymmärrystä virtuaalituotannon maailmasta. Kokonaisuus antaa osallistujilleen arvokkaita valmiuksia ja uusia näkökulmia toimia virtuaalituotantojen parissa nyt ja tulevaisuudessa.

“Virtuaalituotannon hallinta voi auttaa suomalaisia yrityksiä ja yksilöitä pysymään kilpailukykyisinä, kun ala kehittyy nopeasti.”

Pilottiohjelman painopiste on keskustelevassa yhteiskehittämisessä, minkä lisäksi osallistujat pääsevät toteuttamaan myös oman virtuaalituotantotehtävänsä. Ohjelman aikana osallistujat pääsevät työskentelemään pelimoottorilla (Unreal Engine), luoden oman MetaHumanin sekä 3D-ympäristön. Tämän lisäksi ohjelmassa harjoitellaan kameratyöskentelyä sekä motion capture -datan hyödyntämistä pelimoottorin sisällä.

Virtuaalituotannon pilottiohjelman osallistujat vierailulla Suomen suurimmalla LED- ja virtuaalituotantostudiolla, Fireframe Studiosilla 7. maaliskuuta 2024. (Kuva: Juha Pihanen)

Kevään 2024 virtuaalituotannon pilottiohjelman ryhmä pääsi kurkkaamaan Suomen suurimman LED- ja virtuaalituotantostudion, Fireframe Studiosin, tiloihin ja toimintatapoihin. (Kuva: Juha Pihanen)

Pilottiohjelma tarjoaa osallistujilleen paitsi syvällistä tietämystä ja käytännön taitoja virtuaalisen

tuotannon alalla, myös mahdollisuuden nähdä sen laajempi potentiaali alalla ja keskustella eri käyttömahdollisuuksista. “Koska virtuaalituotannossa käytettävät työkalut ja ominaisuudet ovat monin tavoin alaa kehittäviä, ne voivat tuoda huomattavia hyötyjä niin yksittäisille tekijöille kuin koko AV/VFX/animaatio-alalle”, pilottiohjelman vetäjä, lehtori Samuli Homanen toteaa. “Virtuaalituotannon hallinta voi auttaa suomalaisia yrityksiä ja yksilöitä pysymään kilpailukykyisinä, kun ala kehittyy nopeasti.”

Virtuaalituotannon pilottiohjelma sopii esimerkiksi 3D- ja VFX-osaajille, joilla on pohjakokemusta 3D-ohjelmista ja videoeditoinnista. Kokemus pelimoottoreista voi olla hyödyksi, mutta se ei ole pakollista, koska pelimoottorin perusteet käsitellään pilottiohjelman alussa.

Pilotin rahoituslähteen (EAKR-projekti) vuoksi osallistujiksi voidaan valita vain yrityksen edustajia, eli ilmoittautumislomakkeella kysytään y-tunnus. Ohjelmapilottiin osallistuminen on maksutonta, mutta yrityksille de minimiksen alaista etuutta (arvo 3000 e).

Pilottiohjelma järjestetään suomen kielellä, ja se toteutetaan lähitapaamisina Helsingin Arabiassa päiväsaikaan tammi-maaliskuussa 2024. Ensimmäiset lähitapaamiset ovat to 30.1. ja pe 31.1., ja lähipäiviä tullaan pitämään yhteensä noin 10 kappaletta, pääsääntöisesti torstaisin ja perjantaisin.

Kiinnostuitko? Hae mukaan 12.1.2025 mennessä!

> Hakemuslomakkeeseen

 

Virtuaalituotannon pilottiohjelma toteutetaan osana EU:n osarahoittamaa DCIB-hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa ja edistää digitaalisten luovien alojen osaamista, kestävyyttä ja ekosysteemejä. Hanke osa pääkaupunkiseudun HEVinnovations-ohjelmaa sekä kansallista Innokaupungit-verkostoa.

Jos sinulla herää mitään kysyttävää virtuaalituotannon pilottiohjelmaan liittyen, ole yhteydessä pilottiohjelman vetäjään Samuli Homaseen: samuli.homanen (at) metropolia.fi

Kerro kaverille