Luovan alan yritykset ja opiskelijat kohtasivat Metropolian Arabian kampuksella

Metropolian Arabian kampus kuhisi innostuksesta torstaina 27.2.2025, kun Digital Creative Industries and Beyond (DCIB) -hankkeen järjestämä digitaalisten luovien alojen työnantajatapahtuma keräsi lähes 300 Metropolian opiskelijaa ja alumnia tapaamaan digitaalisen luovan alan toimijoita.
Monipuolinen kattaus yrityksiä

Digitaalisten luovien alojen työnantajatapahtumassa kävi kova kuhina koko tapahtuman ajan. (Kuva: Venla Välimaa)
Paikalle saapuneet opiskelijat ja vastavalmistuneet pääsivät tutustumaan yhteensä 22 yritykseen, jotka edustivat monipuolisesti av-, peli-, animaatio-, XR- ja digitaalisen muotoilun aloja. Nämä yritykset olivat 255 Pix Studio, Adventure Club Helsinki Oy, Anima Vitae, Avatar’s Journey, dancing bears Films Oy / dancing bears Film Sound, Digmarit ry, End-all Entertainment, Fireframe, Gigglebug Entertainment, Helsinki Casting & Blockbusters Gang, Helsinki XR Center (Metropolia Ammattikorkeakoulu), ITV Studios Finland, Kuubi Oy, Living Game Intelligence Network (LGIN), N2 Creative Oy, Post Control Helsinki Oy, Quicksave Interactive, Rovio Entertainment Ltd., Sound Engine, VFX Helsinki, sekä Yellow Film & TV. Lisäksi hengessä mukana oli myös Espoo Game LAB ja Hear Hear Media, jotka joutuivat valitettavasti perumaan osallistumisensa viime hetkillä.
Kohtaamisia, vinkkejä ja urapolkujen kirkastamista
Päivän aikana opiskelijat pääsivät kuulemaan yritysten esittäytymispuheenvuoroja ja keskustelemaan henkilökohtaisesti edustajien kanssa ständeillä. Tämä tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden kysyä neuvoja työllistymiseen, jättää harjoitteluhakemuksia, ja saada henkilökohtaisia vinkkejä jopa portfolion kehittämiseen. Samaan aikaan tapahtuman kanssa Metropolian opiskelijoille oli tarjolla myös CV-klinikka, josta opiskelijat saivat vinkkejä CV:nsä paranteluun.
Opiskelijoiden kannalta tapahtuman tärkein tavoite oli tarjota opiskelijoille mahdollisuus tavata yritysedustajia, keskustella uramahdollisuuksista ja saada käytännön tietoa siitä, mitä alan työpaikoilta haetaan. Tavoitteena oli myös jakaa tietoa digitaalisten luovien alojen monipuolisuudesta: tapahtuma tarjosi opiskelijoille tilaisuuden tutustua laajasti digitaalisten luovien alojen eri osa-alueisiin ja oppia, mitä osaamista yritykset todella etsivät. Monille opiskelijoille tuli esimerkiksi yllätyksenä, että esimerkiksi audio- ja musiikkialan sekä sisustusarkkitehtuurin opiskelijat voivat työllistyä digitaalisille luoville aloille.
(artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

Gigglebug Entertainment koristeli oman ständipaikkansa pirtsakalla otteella. Mukaan tapahtumaan oli päässyt myös Yellow Yeti Gustav-animaatiohahmo – tai ainakin hänen irtopäänsä. (Kuva: Venla Välimaa)
Laadukkaat puheenvuorot ja vilkas verkostoituminen kohokohtana
Tapahtuman ohjelma jakautui kolmeen tunnin mittaiseen puheenvuorokokonaisuuteen, joissa alan yritykset kertoivat avoimesti omasta toiminnastaan ja osaajatarpeistaan nyt ja tulevaisuudessa. Esittäytymispuheenvuorot livestreamattiin, ja striimitallenne oli nähtävillä Metropolian opiskelijoille kaksi viikkoa tapahtuman ajan.
Opiskelijoilta saatu palaute oli pääasiassa erittäin positiivista: tapahtuman kokonaisarvosana opiskelijoilta oli peräti 9/10. Erityisen hyödylliseksi opiskelijat kokivat sen, että yritykset osasivat tarkasti kertoa, minkälaista osaamista juuri he tarvitsevat, minkälaisella portfoliolla tai tavalla heille kannattaa hakea, minkälaisia rooleja on mahdollisesti aukeamassa ja milloin, ja ennen kaikkea: mistä saa parhaiten ja nopeiten ajankohtaisen tiedon siitä, kun työpaikkoja aukeaa. Tapahtumasta intoutuneena mm. Rovio Entertainment teki oman julkaisun LinkedIn-tililleen, jossa he nostivat esiin tapahtumassa usein esiin nousseita kysymyksiä, ja jakoivat vastauksensa niihin.
Opiskelijoille tuli yllätyksenä, että esimerkiksi audio- ja musiikkialan sekä sisustusarkkitehtuurin opiskelijat voivat työllistyä digitaalisille luoville aloille.
Yhteisöllinen henki kannustaa tukemaan tulevaisuuden osaajia
Harmia tapahtumaan osallistuvissa opiskelijoissa ja alumneissa nostatti se, että vain murto-osalla tapahtumaan osallistuneista yrityksistä oli juuri kyseisellä hetkellä vapaita työpaikkoja. Osallistujia jututtamalla kävi nopeasti ilmi, että todella moni opiskelija, ja myös alumni, kamppailee harjoittelupaikan tai ylipäänsä työpaikan saamisen kanssa. Myös ennen tapahtumaa tapahtuman järjestäjät saivat useita yhteydenottoja, joissa alan osaajat, sekä muiden korkeakoulujen ja yliopistojen opiskelijat, pyysivät pääsyä tapahtumaan työllistymisen ja verkostoitumisen toivossa.

Rovio Entertainment Ltd. oli kiinnostunut tapaamaan monipuoliseti alan talentteja. Heitä kiinnosti erityisesti digitaalisen muotoilun, liikkuvan kuvan, tieto- ja viestintätekniikan, visuaalisen viestinnän,
musiikin ja äänen sekä
peli- ja hahmosuunnittelun osaajat. (Kuva: Venla Välimaa)
Toivoa on kuitenkin näkyvissä: Vaikka työpaikoista on tällä hetkellä pulaa, henkii ala yhteistä hyvää. Positiivinen signaali on, että yritykset haluavat osallistua tämänkaltaisiin tapahtumiin, vaikka eivät pystyisikään tarjoamaan harjoittelupaikkaa juuri kyseisellä hetkellä. Yrityksillä on aito halu jakaa tietoa ja välittää opiskelijoille kuulumisia työkentältä. He haluavat tukea ja auttaa nuoria uran alkuvaiheessa parhaansa mukaan. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii tapahtumaan osallistunut Adventure Club, joka kehitti työnantajatapahtumassa opiskelijoiden kanssa käytyjen keskustelujen innoittamana luovan alan opiskelijoille suunnatun maksuttoman Portfolio Club -iltamasarjan, jossa opiskelijat saavat palautetta portfolionsa suhteen ja pääsevät keskustelemaan alasta yhdessä alan ammattilaisten kanssa.
Yritykset kiittelivät opiskelijoita ja tapahtuman järjestelyjä
Yritysten ständeillä oli vilkasta koko kolmetuntisen tapahtuman ajan. Yritysten edustajat kiittelivät opiskelijoiden aktiivisuutta ja rohkeutta keskustelutilanteissa ja kertoivat opiskelijoiden olevan selvästi innokkaita ja motivoituneita astumaan työelämään. Osallistuneet yritykset antoivat tapahtumalle arvosanaksi 4,5/5, ja monet kokivat osallistumisen hyödyllisenä erityisesti tulevien rekrytointien näkökulmasta, vaikka avoimia työpaikkoja ei juuri tapahtumahetkellä välttämättä ollutkaan tarjolla.
(artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

Koko tapahtuman ajan kestäneet yritysten esittäytymispuheenvuorot livestreamattiin Arabian kampuksen Youtube-kanavalla, ja tallennettiin opiskelijoiden nähtäville kahdeksi viikoksi tapahtuman jälkeen. Kuvassa esiintymässä Yellow Film & TV. (Kuva: Meeri Lehto)
Tapahtuman järjestelyt keräsivät runsaasti kiitosta osallistuneilta yrityksiltä, ja osa heistä kertoi jopa yllättyneensä positiivisesti tilaisuuden sujuvuudesta. Opiskelijoiden kohtaamisen lisäksi yritykset arvostivat mahdollisuutta kuulla muiden osallistuvien yritysten esittäytymispuheenvuoroja, sekä tilaisuutta tavata heidän edustajia rennossa ilmapiirissä.
Tapahtuman loppuun sisältyi vain yrityksille pyhitetty verkostoitumistuokio, joka sai myös kiitosta osallistujilta: yritykset kokivat verkostoitumisen hyödylliseksi, ja tilaisuus synnytti hyviä keskusteluja sekä loi pohjaa uusille mahdollisille yhteistyökuvioille.
“Hyviä kysymyksiä ja kohtaamisia opiskelijoiden kanssa. Harmillisesti meillä ei ollut juuri nyt töitä tai harjoittelupaikkoja auki, mutta toivottavasti pian tulevaisuudessa – ja avoimen hakemuksen hakijoita kyllä katsotaan heti kun rekryt aukeavat!”
– Osallistunut yritys 1
“Yrityksille suunnattu verkostoitumistuokio oli todella mukava ja kiva. Hyviä keskusteluja!“
– Osallistunut yritys 2
Työnantajatapahtuma tarjoaa pitkän aikavälin hyötyjä yrityksille
Vaikka tapahtumassa tehtiin vain vähän suoria rekrytointeja, sen pitkäaikaiset hyödyt yrityksille voivat olla merkittäviä. Tapahtuma vahvisti yritysten näkyvyyttä nuorten osaajien keskuudessa, loi pohjaa tuleville rekrytoinneille ja tuki myönteisen työnantajamielikuvan rakentamista. Lisäksi tapahtuma edisti verkostoitumista ja loi uusia mahdollisuuksia alan kehittämiseen.
Mukaan ensi vuoden tapahtumaan?
Digitaalisille luoville aloille suunnattu työnantajatapahtuma tullaan järjestämään DCIB-hankkeen puitteissa vielä yhden kerran, ensi kevään 2026 helmi-maaliskuussa.
Mukaan ovat tervetulleita kaikki pääkaupunkiseudun digitaalisilla luovilla aloilla toimivat yritykset (av-ala, XR, peliala, audio), jotka etsivät nyt tai tulevaisuudessa nuoria talentteja tiimiinsä, ja haluavat esittäytyä Metropolia Ammattikorkeakoulun luovien alojen opiskelijoille ja alumneille.
Jokainen osallistuva yritys saa oman ständipaikan ja esittäytymispuheenvuoron tapahtumassa, sekä näkyvyyttä opiskelijoiden keskuudessa myös tapahtuman jälkeen (livestream tallenne ja somenäkyvyys).
Digitaalisten luovien alojen työnantajatapahtuma on myös oiva tilaisuus verkostoitua alan sisäisesti, sillä ständeilyn ja esittäytymispuheenvuorojen lisäksi tapahtuman loppuun on varattu aikaa yritysten väliselle vapaamuotoiselle verkostoitumistuokiolle.
Tapahtumaan osallistuminen on täysin ilmaista, eikä yritykselläsi tarvitse olla avoimia työpaikkoja auki juuri kyseisellä hetkellä.
Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan Digitaalisten luovien alojen työnantajatapahtumaan ensi vuonna 2026, ole yhteydessä tapahtuman tuottajaan Meeri Lehtoon: meeri.lehto (at) metropolia.fi
***
Digital Creative Industries and Beyond -hanke
Digitaalisten luovien alojen työnantajatapahtuma järjestettiin osana EU:n osarahoittamaa Digital Creative Industries and Beyond (DCIB) -hanketta. Mikäli haluat kuulla lisää hankkeen toteuttamista digitaalisten luovien alojen osaamista, kestävyyttä ja ekosysteemejä vahvistavista ja edistävistä toimenpiteistä, kehotamme sinua seuraamaan hanketta LinkedInissä ja tilaamaan hankkeen uutiskirje.
Lisätietoja DCIB-hankkeen Metropolian osatoteutuksesta tarjoaa projektipäällikkö Eeva Jäntti: eeva.jantti (at) metropolia.fi