Dimuverse
Päänäyttelyaulassa esillä Dimuverse, joka on Metropolian digitaalisen muotoilun opiskelijoiden taidenäyttely, jossa vain ääretön on rajana. Digitaaliset elämykset on toteutettu Digitaalisen suunnittelun opiskelijoiden Kokeellinen suunnittelu -opintojaksolla.
Näyttelyn teokset
Kannettava – Cmaj7
Tekijä: Alfthan, Nuutti
Interactive audiovisual installation made from e-waste.
Kristiina
Tekijät: Gråsten, Saara ja Kuusjärvi, Rasmus
Perinteisiä maalauksia ja tekoälyä yhdistävässä Kristiina -teoksessa taulut heräävät henkiin.
Oleminen
Tekijä: Hannula, Samuli
Immersio, flow, uppoutuminen, oleminen, meditaatio, miksi haluammekaan ilmiötä kutsua.
Luonnossa oleskelun, jopa pelkästään luontokuvien katselemisen näytöltä on todettu vähentävän stressiä ja tarjoavan tauon kiireestä. Myös kauas edessä avautuvan maiseman katsomisella on havaittu sama vaikutus. Oleminen tarjoaa immersiivisen kokemuksen tilataiteen muodossa luonnosta ja sen rauhoittavasta vaikutuksesta. Tervetuloa keskittymään kaikkeen ja samalla ei mihinkään – olemaan ja kokemaan.
Universe
Tekijät: Hara, Maarit, Louhelainen, Janita ja Nemtanu, Christiana
Video installation. Wherever you go, there you are. Take a deep dive into galaxies and yourself.
Kerrokset
Tekijä: Hokkanen, Heidi
Kuinka yhdistää fyysistä materiaalia ja elektronista materiaalia toisiaan täydentäväksi kokonaisuudeksi? Kerrokset-teos on prototyyppi ohjelmoitavasta ryijystä, jonka kuviointi muuttuu vuorokaudenajan mukaan.
Addiction
Tekijä: Hyttinen, Henna
Älä pelkää
Tekijä: Kärkäs, Toni
Ääni-installaatio. Koe teoksen äänimaailma fyysisenä kokemuksena. Tule osaksi teosta, jossa uppoudutaan elämän vaikeisiin tunnetiloihin sekä vapautumiseen.
Lohtu
Tekijät: Mikkonen, Marianne, Tilli, Stiina, Toivonen, Maiju ja Tran, Maini
Lohduttavia sanoja ja tunteita käsittelevä teos, joka toteutettiin 12/21 installaationa kampuksella. Dimuversessä nähdään Lohdusta tehty koostevideo.
Beanporium
Tekijä: Juurikkala, Riku
Miltä näyttää Beanporium, tulevaisuuden epäeettinen kahviautomaatti, jonka rahastusalgoritmit ovat seonneet huollon puutteesta?
Datamuoto
Tekijä: Järvinen, Oskari
Miltä näyttää, jos antaa datan piirtää? Datamuoto on sarja kokeiluja, joissa COVID19 datasta on piirretty muotoja javascript ohjelmointikielellä.
Knuter’s Legacy 2
Tekijä: Korhonen, Joona
RPG-peli. Teoksessa tutkitaan pelin tekemistä ja siihen liittyviä eri elementtejä (Ohjelmointi, Pelimoottori, grafiikoiden piirtäminen, musiikki jne)
Hän
Tekijä: Paananen, Vellamo
Mitä jos voisimme keskustella eläinten kanssa? Mitä haluaisit kysyä? Teos pohtii, voisiko tekoäly auttaa meitä ymmärtämään eläimiä paremmin. Voisiko se antaa eläimille mahdollisuuden tulla kuulluksi? Kenen äänellä tekoäly oikeastaan puhuu? GPT-3- ja DALL-E 2-tekoälyjen avulla toteutettu ”Hän” antaa käyttäjälle mahdollisuuden kysyä tekoälyeläimeltä mitä vain.
Flea Circus
Tekijä: Saarinen, Anni
Kaksinpelattava tasohyppelypeli. Kahden kirpun taistelu sirkuksen herruudesta.
Destructive Digitalization
Tekijä: Soikkeli, Roope
A working UI (user interface) prototype that criticizes the effects of ever accelerating digitalization. This piece includes images and textures created by AI image creation software DALL·E.
Digitalisaation haittoihin kantaaottavan käyttöliittymän prototyyppi, johon yhdistyy DALL·E-tekoälyohjelmalla tuotettua kuvamateriaalia ja tekstuureja.
Aesthetics of Mars
Tekijä: Suzi, Arina
NFT Teos. Teos perustuu kryptotaiteen tutkimukseen ja käsittelee Marsin estetiikkaa. Teoksessa yhdistetään käsitystä Marsin tunnelmasta ja kryptotaiteen oleelliset kriteerit.