Virtuaalituotannon pilottiohjelma
Virtuaalituotannon pilottiohjelma on Metropolian Arabian kampuksella järjestettävä kokonaisuus, joka avaa digitaalisten luovien alojen ammattilaisille ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua virtuaalituotannon maailmaan. Pilotti järjestetään osana EU:n osarahoittamaa Digital Creative Industries and Beyond eli DCIB -hanketta vuosien 2024-2026 aikana.
Virtuaalituotannon pilottiohjelma tarjoaa osallistujilleen monipuolisen kokemuksen, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö, dialogi ja alalla käytettyjen työkalujen hallinta. Ohjelman myötä osallistujat saavat käytännön kokemusta ja syvempää ymmärrystä virtuaalituotannon maailmasta. Kokonaisuus antaa osallistujilleen arvokkaita valmiuksia ja uusia näkökulmia toimia virtuaalituotantojen parissa nyt ja tulevaisuudessa.
Pilottiohjelman osallistujilta vaaditaan ennakkotaitoina jonkinlaista kokemusta 3D-ohjelmien käytöstä, editointikokemusta ja/tai työskentelytaustaa liikkuvan grafiikan parissa.
Keväällä 2024 virtuaalituotannon pilottiohjelma järjestettiin ensimmäistä kertaa, ja kokonaisuus sai runsaasti positiivista palautetta. Voit lukea kevään 2024 virtuaalituotannon pilottiohjelmasta täältä.
Haku kevään 2025 toteutukselle on nyt auki!
Hae mukaan tällä lomakkeella 12.1.2025 mennessä.
SISÄLTÖ JA TAVOITE
Pilottiohjelmassa keskitytään pääasiallisesti tietokoneilla toteutettaviin virtuaalituotantoihin. Noin kymmenen tapaamiskertaa sisältävän ohjelman aikana osallistujat työskentelevät pelimoottorilla (Unreal Engine) luoden oman MetaHumanin sekä 3D-ympäristön. Tämän lisäksi ohjelmassa harjoitellaan kameratyöskentelyä sekä motion capture -datan kanssa työskentelyä pelimoottorin sisällä.
Virtuaalituotannon pilottiohjelma tarjoaa osallistujilleen paitsi kattavaa tietämystä ja käytännön taitoja virtuaalisen tuotannon alalla, myös mahdollisuuden nähdä virtuaalituotannon laajempi potentiaali, sekä foorumin keskustella sen eri käyttömahdollisuuksista.
Koska virtuaalituotannossa käytettävät työkalut ja ominaisuudet ovat monin tavoin alaa kehittäviä, ne voivat tuoda huomattavia hyötyjä niin yksittäisille tekijöille kuin koko AV/VFX/animaatio-alalle. Virtuaalituotannon hallinta voi auttaa suomalaisia yrityksiä ja yksilöitä pysymään kilpailukykyisinä, kun ala kehittyy nopeasti.
TOTEUTUSMUOTO JA AJANKOHTA
Kevään 2025 pilottiohjelma järjestetään lähitapaamisina Helsingin Arabiassa päiväsaikaan tammi-maaliskuussa 2024. Ensimmäiset lähitapaamiset ovat to 30.1. ja pe 31.1., ja lähipäiviä tullaan pitämään yhteensä noin 10 kappaletta, pääsääntöisesti torstaisin ja perjantaisin.
KENELLE
Ohjelma sopii esimerkiksi 3D- ja VFX-osaajille, joilla on pohjakokemusta 3D-ohjelmista ja videoeditoinnista. Kokemus pelimoottoreista voi olla hyödyksi, mutta se ei ole pakollista, sillä pelimoottorin perusteet käsitellään alussa.
Kaikilta pilottiohjelmaan osallistujilta vaaditaan pilotin rahoituslähteen (EAKR-projekti) vuoksi y-tunnus. Osallistuminen pilottiohjelmaan on maksutonta, mutta on yrityksille de minimiksen alaista etuutta (arvo 3000 euroa).
HAE MUKAAN
Haku kevään 2025 toteutukselle on auki su 12.1.2025 asti.
> Hae mukaan kevään 2025 toteutukselle tällä lomakkeella!
KYSYTTÄVÄÄ?
Jos sinulla herää mitään kysyttävää virtuaalituotannon pilottiohjelmaan liittyen, ole yhteydessä pilottiohjelman vetäjään: Samuli Homanen, samuli.homanen@metropolia.fi
DCIB-hankkeeseen ja De Minimikseen liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä hankkeen projektipäällikköön: Anna Muukkonen, anna.muukkonen@metropolia.fi, p. +358 40 042 5540
Virtuaalituotannon pilottiohjelma toteutetaan osana Metropolia Ammattikorkeakoulun, Helsingin kaupungin ja Aalto-yliopiston yhteistä Digital Creative Industries and Beyond eli DCIB-hanketta. DCIB on EU:n osarahoittama hanke, ja se on osa pääkaupunkiseudun HEVinnovations-ohjelmaa sekä kansallista Innokaupungit-verkostoa.