Virtuaalituotannon pilottiohjelma

Löydä osaajien ja osaamisen äärelle

 

Virtuaalituotannon pilottiohjelma on Metropolian Arabian kampuksella järjestettävä kokonaisuus, joka avaa digitaalisten luovien alojen ammattilaisille ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua virtuaalituotannon maailmaan. Pilotti järjestetään osana EU:n osarahoittamaa Digital Creative Industries and Beyond eli DCIB -hanketta vuosien 2024-2026 aikana.

Virtuaalituotannon pilottiohjelma tarjoaa osallistujilleen monipuolisen ja perusteellisen kokemuksen, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö, dialogi ja alalla käytettyjen työkalujen hallinta. Ohjelman myötä osallistujat saavat merkittävää käytännön kokemusta ja syvempää ymmärrystä virtuaalituotannon maailmasta. Kokonaisuus antaa osallistujilleen arvokkaita valmiuksia ja uusia näkökulmia toimia virtuaalituotantojen parissa nyt ja tulevaisuudessa.

Keväällä 2024 virtuaalituotannon pilottiohjelma järjestettiin ensimmäistä kertaa, ja kokonaisuus sai runsaasti positiivista palautetta. Voit lukea tarkemmin kevään 2024 virtuaalituotannon pilottiohjelmasta täältä.

 

Seuraava virtuaalituotannon pilottiohjelma alkaa keväällä 2025.

 

SISÄLTÖ JA TAVOITE

Pilottiohjelmassa keskitytään pääasiallisesti tietokoneilla toteutettaviin virtuaalituotantoihin. Noin kymmenen tapaamiskertaa sisältävän ohjelman aikana osallistujat työskentelevät pelimoottorilla (Unreal Engine) luoden oman MetaHumanin sekä 3D-ympäristön. Tämän lisäksi ohjelmassa harjoitellaan kameratyöskentelyä sekä motion capture -datan kanssa työskentelyä pelimoottorin sisällä.

Virtuaalituotannon pilottiohjelma tarjoaa osallistujilleen paitsi syvällistä tietämystä ja käytännön taitoja virtuaalisen tuotannon alalla, myös mahdollisuuden nähdä virtuaalituotannon laajempi potentiaali, sekä foorumin keskustella sen eri käyttömahdollisuuksista.

Koska virtuaalituotannossa käytettävät työkalut ja ominaisuudet ovat monin tavoin alaa kehittäviä, ne voivat tuoda huomattavia hyötyjä niin yksittäisille tekijöille kuin koko AV/VFX/animaatio-alalle. Virtuaalituotannon hallinta voi auttaa suomalaisia yrityksiä ja yksilöitä pysymään kilpailukykyisinä, kun ala kehittyy nopeasti.

 

TOTEUTUSMUOTO JA AJANKOHTA

Virtuaalituotannon pilottiohjelma järjestetään lähitapaamisina Helsingin Arabiassa päiväsaikaan kevätkauden aikana. Lähipäiviä on yhteensä 10 kappaletta, ja lähitapaamisten lisäksi osallistujat toteuttavat oman virtuaalituotantotehtävän.

 

KENELLE

Ohjelma sopii esimerkiksi 3D- ja VFX-osaajille, joilla on pohjakokemusta 3D-ohjelmista ja videoeditoinnista. Kokemus pelimoottoreista voi olla hyödyksi, mutta se ei ole pakollista, sillä pelimoottorin perusteet käsitellään alussa. Esimerkiksi vuoden 2024 ohjelmapilottiin osallistui kirjava joukko animaattoreita, VFX-osaajia, ohjaajia, tuottajia ja lavastajia.

Kaikilta pilottiohjelmaan osallistujilta vaaditaan pilotin rahoituslähteen (EAKR-projekti) vuoksi y-tunnus. Osallistuminen pilottiohjelmaan on maksutonta, mutta on yrityksille de minimiksen alaista etuutta (arvo 3000 euroa).

 

HAE MUKAAN

Haku kevään 2025 toteutukselle aukeaa vuoden 2024 loppupuolella.

 

KYSYTTÄVÄÄ?

Jos sinulla herää mitään kysyttävää virtuaalituotannon pilottiohjelmaan tai DCIB-hankkeeseen liittyen, ole yhteydessä hankkeen projektipäällikköön: Anna Muukkonen anna.muukkonen@metropolia.fi p. +358 40 042 5540

 

Virtuaalituotannon pilottiohjelma toteutetaan osana Metropolia Ammattikorkeakoulun, Helsingin kaupungin ja Aalto-yliopiston yhteistä Digital Creative Industries and Beyond eli DCIB-hanketta. DCIB on EU:n osarahoittama hanke, ja se on osa pääkaupunkiseudun HEVinnovations-ohjelmaa sekä kansallista Innokaupungit-verkostoa.

Kerro kaverille